Saturday, November 27, 2010

Uniform bunga bunga

Emmmm..hari ni agak buhsan. Semua orang takde. Eijan buat kenduri doa selamat kat umah koya. Aku x bleh nak ikot. MNY keja. Keta abah plak x muat. Maka duduklah umah aku dgn si apple. Apple plak hari ni payah bebenor nak lelap. Siang panas sangat gaknya. Plus perot dia x sedap. Asik mengulik dia jelah keja aku. Petang aku mandikan dia..kasik dia wangi-wangi makan konyang-konyang, haaaaaaa...amek sampai skang dia lolap.

Bila dia dah lelap ni aku pon buntu x tau nak buat apa. Aku pon menggodek2 pic lama. Jumpalah pic ni. Hehehe..pic aku masa keja pakai uniform bunga2.

Nak tengok? nak ke tak nak ke aku letak jugak huhuhu...

Ni aku dgn Shida Baba. Partner in crime. Aku rajin change duty dgn dia dulu sebab dia jenis x bleh bangun pagi. Aku lak suka shift pagi sbb bleh OT. Tapi sebab OT sampai midnite ler aku antara staff yang slalu lambat kalo masok shift pagi hahaha.. Sampai officer aku penah denda aku jaga kaunter seharian sbb lambat. Bukan kaunter chk-in tu. Kaunter tempat staff chk roaster. Sedih aku sbb x bleh nak tido. Sib bek takde mesin punch card kalo tak mau merah jelah kad aku. Selain datang lambat aku jugak pemegang ranking staff yang kuat MC hahaha... Sorang officer aku panggey aku sick child. Nak buat camana kan..masok keja 5,6 pagi pehtu OT sampai 12, 1 pagi. Balik umah dah pukul brapa (aku drive dulu dr KLIA ke puchong, hari2 hokay) bila dah lelap, jam bunyi pon x sedar. Kalo sedor pon aku dok tekan button OFF. Slalu jadik mangsa kejut aku bangun tido ialah MNY. Penah sampai 100 kali dia miss call semata nak kejut aku. Lepas tu merajok tak mo wake-up call aku dah. Tapi sebab dia sayang aku dia wake-up call jugak hehehe...(sampai skang dia igt taww kes 100 missed call ni). Dan officer aku walopon aku berada dlm ranking teratas lambat dan mc tp bila aku mintak OT diaorg kasik jugak. Diaorg sayang jugakler tu.

Aku join MAS 2001 kalo aku x silap. Attached kat Customer Airlines dept. So keja aku kejap duduk kaunter check-in, kejap gate duty. Duduk dept CA ni kitaorg tak jaga kapal MAS tapi kapal2 luar yg masok epot KLIA. Cth macam Korean Airlines (aku penah kena denda x bleh buat keja utk KE ni sbb salah amek tiket huhuhu..), Vietnam Airlines, Garuda, KLM Royal Dutch Airlines emmm..banyaklah lagik. Yang aku sebut ni antara kapal2 yg bawah team aku time tu.

Saja nak tayang pic aku dgn keta kesayangan aku ni hehehe.. uniform MAS pada yang tak tau.. kebaya dia senornya kat depan tu ada zip. Imagine kalo takat button je..skali ko bersin amek ko mau abih segala menda nampak.

Tapi aku x lama dgn MAS. Rasanya adalah kot dlm 2 tahun. Aku busan. Bukan aku x sayang MAS ni aku sayang. Plus tiket free utk staff tiap tahun kan. Blom lagik masok staff rate bila purchase tiket. Tapi culture MAS ni lain skit. Mana yang bleh bertahan mmg aku salute. Aku ni jenis bukan nak campor semua orang. Bukan jenis yg angguk2 geleng2. Bukan jenis jadik balaci senior pg beli makanan utk diaorg. Mungkin sebab tu aku bukan jadik peberet senior2 aku. Tapi ada mak kisah nyah? Hahaha...maka bila itvw aku dengan Kumpulan Rimau berjaya terus aku chaloooooo..

Apa pon banyak kenangan aku masa keja kat sana. Pengalaman kena buli dgn senior team aku masa memula masok keja. Huh...benci aku. Suka suka hati mak bapak dia nak buli aku. Banyak jugak aku blajar masa keja kat situ. Blajar code2 airlines, tempat, epot2 kat seluruh duania ni..blajar sebut alpha, sera tenggo hehehe..blajar pasal IATA dan blajar jadik manusia yg keras dan penyabor. Kena sabor wehhh..kena maki dgn pax terpaksa buat muka kering je.. Yang paling penting blajar bersolek hokay hahaha..kena cantik bila dah jadik CS ni kalo tak kena komplen dgn rep sbb muka x sudah sbb x mekap.

Dan tetiba aku rindu plak MAS.

p/s: Aku ada simpan lagik sepasang uniform bunga2 ni. Aku dpt lebih uniform dr sepatotnya. So aku return yang mana patot jelah. Nak soh mak pakai balik uniform tu? Huh..mau tetas benang dibuatnya.



3 comments:

Unknown said...

ni tgh bosan la ni tempek gambar zaman muda2 ni.... hahahahah! tak sesuwaiiii tau. muahahahahhaa!

eija said...

sukalah..kita yg buhsan bukan awat tawww hahaha..
ni namanya mengimbas kenangan lama.

Anonymous said...

MAS xdek jual kebaya cmtu ke??teringin jgk :)