Wednesday, June 24, 2015

POTATO FRITTERS

Ahad lepas buntu nak masak apa untuk kanak-kanak breakfast. Si ceqyan dah bising-bising lapar. Tengok kentang tengok tepung hemmmm… terus teringat 3 Meals A Day.
 
sumber pic Google Image
Ni memang program peberet aku. Tengok diaorg ni masak kadang-kadang boleh terliur hahaha.. Hari tu ada si Taecyeon buat 'Potato Fritters’. Resepi dia aku ingat lagi. Ok… Meh lah kita buat Potato Fritters.
Bahan-bahan.
Tepung
5 biji kentang
Sebiji Bawang Besar
Telur sebiji
Garam
 
Cara-Cara.
Buang kulit kentang lepas tu racik halus-halus
 
Aku guna benda alah ni ja senang.
Bawang besar pon racik halus.
Bila dah siap meracik, dedua ni masukkan dalam tepung. Camporkan teloq, air dan garam secukup rasa.
Panaskan minyak sikit lepas tu tarok je adunan tu dalam kuali leperkan dia.
 
Bila bahagian bawah dah masak terbalikkan pulak yang atas ke bawah.
Lepas tu siapppppp.. Masokkan dalam pinggan kasi bebudak ni makan.
Iris tanya aku "ni apa nama dia ibu?". Ibu dengan poyonya jawab "potato fritters". "Potato fritters? Tapi kita tengok macam lempeng je". Hahahaha terus aku gelak besaq.
YA.... Potato fritters ni memang macam lempeng pon. Cuma ni ditambah kentang. Iman siap tunjuk ibu jari lagi kat aku masa makan hahaha... Ceqyan yang mengarok sebok nak kuah cicahlah bila dah dipaksa makan terus cakap "ibu sedapppp ibu". Ibu dia senyum bangga. Menu simple macam ni tapi bila anak-anak puji kata sedap semangatttt ibu depa nak buat lagi.
Bolehlah nak tambah bahan-bahan lain macam karot, daun sup, ayam ka dalam adunan tu. Tapi macam aku hari tu guna apa yang ada saja. Janji kanak-kanak kenyang gembira suka hati. Next time ibu depa make over Potato Fritters ni kasik lagik menarik.
 

No comments: