Monday, June 1, 2015

MAS dihatiku


Hemmmm... punya lama x blog. Tetiba rasa nak bercerita. Tetibe dok upload name tag zaman kebaya bunga-bunga dulu. Yer ni name tag aku. Masih ku simpan. Kenangan... yang satu ketika dulu aku pernah menyarung kebaya bunga-bunga.. pernah bekerja di MALAYSIA AIRLINES SYSTEM. Bunyi bangga. Yes... ada perasaan bangga dalam diri aku. Btw.. Current isu pasal MAS yg sedang retrench pekerja buat aku sendiri umpama dicubit. Padahal bertahun-tahun dah kot aku resign dr MAS. 

Dalam pada berita yang mendukacitakan ni, ada jugak mereka (outsider) yang seperti tak sensitif. Ada yang memadankan nasib nasib pekerja MAS ni. Aku tak paham. Kenapa ada manusia yang tak sensitif dan takde empathy dalam diri mereka? Ada yang menyalahkan MAS bangkrap sebab banyak bagi tiket free kat staff. Hahahaha... tiket free tu bukan semua staff dapat merasa walaupon entitled. Bertahun-tahun kerja tapi tak pernah guna. Paling kuat pon guna tiket atas staff rate (discount) saja. Staff rate ke free tiket ke bila nak fy masih kena standby. Kalau ada paying pax yang bayar duduklah menunggu lagi sampai ada seat kosong. Kalau kapal fully booked semua pax turn up baliklah rumah. Sapa-sapa yang pernah kena standby untuk dapatkan seat naik eroplen ni akan memahami bagaimana stressnya menunggu.

Ok enough bab tu. Bab gaji. Gaji staff bawahan macam CS tu rendah saja abang, kakak. Harapkan shift elaun elaun dobi (uniform) senornya idoklah banyak pon. Nak banyak dapat kenalah pulun OT. OT bukan sejam dua  Macam aku dulu masok shift pukul 6am habis shift pukul 2pm kurang-kurang terus sambung OT sampai tengah malam tu. Kalau kena kapal delay ko plak menjaga gate haaaaa.. 3,4 pagi lah sampai rumah. Sanggop gitu? Mesti ada yang tanya sapa suruh? Habis nak harapkan basic dengan elaun tak seberapa tu memang sedihlah tgk payslip. Duit rumah, duit kereta nak kena bayar. Tu belum masok bab makan. Knowing KLIA makan kat Food Garden tu bukan murah-murah. Nak murah kena cari makan luar epot ler. Kena yang roaster non-stop jaga ctr jaga gate takde masa nak keluar keluar cari makan kat luar. Makan kat mana yang sempat saja. Itu aku yang bujang dulu tu tapi yang dah berkahwin macam mana pulak?

So.. dipendekkan cerita MAS yang nampak GAH ni hanya luaran saja. Dalaman hanya mereka yang pernah 'been threre done that' saja yang tau dan memahami. Mana yang tak tahan contohnya aku tak tunggu lama-lama. Mana yang setia umpama logo WAU tu dah tertanam dalam dada mereka akan tunggu saja hinggalah saat ini.
Ada yang dah terima surat dan ada juga yang belum. Mana yang disambung alhamdulillah walaupon T&C dengarnya sangatlah hauk. Tak tau apa yang hauknya sebab aku sendiri tak baca T&C yang mereka terima. And one of my BFF juga antara mereka yang masih menunggu surat. Aku doakan yang terbaik untuk dia dan sahabat-sahabat aku yang lain.

Pada yng muda tahan lagi boleh cari keja lain tapi yang dah over 50 tu memang sedih. Hutang rumah kereta yang anak sekolah belajar aduhaiiiii mmg sedih. Haraonya m
ana yang tak diserap ke MAB harap dapat gunakan wang VSS itu dengan sebaiknya. Insyaallah ada rezeki yang lain. Jangan putus asa. Mudahlah aku yang menaip ni kan... yelahhh takkan aku nak suruh diaorg meratap hiba pulak.

Harapnya bila MAS bertukar menjadi MAB dan dapat pulak CEO yang baru MAS eh MAB akan berubah menjadi kembali hebat dan gemilang. Yang penting kebajikan staff jangan dilupa Mueller. Amboihhhh sesuka aku dok Mueller Mueller hehehehe..

Oklahhhh sekian dari aku. Good nite. 






 

1 comment:

Anonymous said...

http://keyboard0warrior.blogspot.com/2015/06/the-10th-of-june.html