Thursday, June 18, 2015

RESEPI GULAI KEPALA IKAN SALMON


Salam Ramadhan buat semua.
So petang ni apa menu untuk berbuka? Hahahaha… Baru berapa jam dah pikir menu berbuka. Tapi betuilah nak berbuka apa nanti? Aku nak cuba lagi untuk tidak ke Bazaar Ramadhan tahun ni. Senaqnya memang dah berapa tahun aku tak pegi membeli belah kat bazaar ni. Rasa lagi berbaloi masak sendiri walopon sekadar sambal sardin (tak abih abih dengan sardin) dan teloq dadar dari berhabis duit mebeli lauk pauk kat bazaar Ramadhan yang silap silap boleh buat kita sakit hati dan sakit perot.
Jadi soalan berulang apa menu korang? Aku pon tak tau nak masak apa. Sementara aku pikir nak masak apa aku nak share RESEPI GULAI KEPALA IKAN SALMON yang jadi peberet aku laki bini.
Bahan-bahan:
4-5 ketul kepala ikan salmon
Rempah kari ikan - biasanya aku guna BABAS 
Rempah cili
Santan – biasanya guna yang kotak saja senang.
½ cawan air asam jawa
Satu setengah cawan air
Sekeping Asam keping
Garam secukup rasa
 
kepala salmon yang belom dimasak. biasanya aku beli kan Giant.  
 
 
Bahan tumis:
5-6 biji bawang merah – dihiris halus
4 ulas bawang putih – dihiris halus
2.5cm halia(aku suka guna yg muda)- dihiris halus
Daun kari
2 batang serai – dititik. Yang ni optional (tapi aku suka bila masok serai)
Bunga lawang, bunga cengkih, kulit kayu manis, jintan manis – ni pon optional jugak. Aku biasanya tak masok pon hehehe..
 
Bahan tambahan
Bendi
Terung
Tomato
 
Cara memasak:
- Panaskan sedikit minyak masak dalam periuk lepas tu tumis bawang sampai naik bau. Dah naik bau masokkan halia, daun kari pulak.
- Lepas tu masokkan rempah kari ikan dan rempah cili (campoqkan sikit air) dan tumis sampai rempah tu masak. Sambil tu boleh masokkan asam keping.
- Masukkan santan dan kacau slow slow. Lepas tu masokkan air asam jawa dan air sikit.
- Kecikkan api masoklah kepala ikan salmon tu pulak satu persatu.
- Letak garam secukup rasa lepas tu tutup periuk biar kepala ikan tu masak
- Masukkan bahan-bahan tambahan. - Yang bahan tambahan tu biasanya aku masokkan last last sebab tak mau overcooked. Bendi tu kalo ala ala masak bila makan rangup je rasanya. 
 
Ok siappppppp… 
 


Jarang orang nak buat gulai kepala salmon. Kalo ikan merah ka biasalah kita dengaq kan. Kalo tanya aku kepala salmon dengan yang part ekoq dia tu paling sedap. Berlemak-lemak gitu. Kalo tanya laki aku mata ikan salmon ni lagi sedap dari mata ikan merah huhuhu… Selain dari gulai, kepala salmon ni boleh buat masak asam pedas jugak. Dedua sedap kalo tanya aku. Tapi selalunya kat umah aku ni memang masak gulai ler. Dah nama pon orang utagha kannnnn…
 
Ok selamat berbuka posa..

No comments: